1 Nisan 2008 Salı

İŞİTME ENGELLİLER


İki grupta ele alınmaktadır. Bunlar;

A-Sağırlar: Gerekli düzeltmelerden sonra ana dilini konuşmayı olağan yollardan öğrenmeyi engelleyecek kadar fazla ve bu yüzden özel eğitim gerektiren çocuklardır.

B-Ağır İşitenler: Düzelttikten sonra, iyi işiten kulağındaki işitme kayıpları olağan yollardan ana dilini öğrenmesini ağırlaştıracak derecede olup bu yüzden özel eğitimi gerektirenler ağır işitenlerdir.

Aileye Öneriler

1 Doğal ve açık ifadelerle konuşulmalı, ses tonu fazla yükseltilmemelidir.

2. Davranışsal iletişimden (dokunma gibi durumlar) kaçınılmalı ve işitme engelli –

çocuğun işitme kalıntısını kullanabilmesi için sözel iletişim kurulmalıdır.

3. Çocuğun hareketleri istenmeyen şekilde olursa hayır diyerek ikaz edilmeli,

eğer çocuk sözel cezadan anlamıyorsa yüz ifadenizi değiştirerek istenmeyen bir hareket yaptığının farkında olunmasına yardımcı olunmalıdır.

4. İşitme engelli çocukta normal işiten çocuk gibidir. Diğer çocukların arasına,

oyunlarına katılmak ister. Bu nedenle çocuğun sahip olduğu engeli,onun sınıfta bulunmadığı bir zamanda, sınıf arkadaşlarına anlatılmalıdır.

5. İşitme engelli çocuğa konuşmayı kazandırmak için ~tek tek sözcükleri

öğretmek yerine günlük doğal ortamlardan yararlanın. En kolay ve kalıcı öğrenme yaşantılarımız aracılığıyla kazanılan öğrenmedir.

6. İşitme engelli çocuğu konuşması için zorlamayın; ama onda konuşma ihtiyacı

yaratın. Çocuğu konuşması için zorlamanız onda bıkkınlık yaratacaktır. Konuşmaya ihtiyaç duymasını sağlamak gelişimi için çok daha önemlidir.

7. Çocukluktan ergenliğe geçişte işitme engelli gençlerde işitme engelinden

dolayı işiten akranlarıyla arkadaş edinmede güçlükler, cihaz takmada isteksizlik gibi sorunları görülebilir. Bu sorunlar çocuğunuzla kuracağınız yakın ve içten bir iletişim giderilebilir.

8. Çocukluktan ergenliğe geçişte işitme engelli çocuklarında mutlaka

yapamadıkları, beceremedikleri şeyler vardır. Gelin biz onların yapamadıklarına beceremediklerine değil de yapabileceklerine güçlü yönlerine bakalım, onları geliştirmeye çalışalım.

9. Çevrenizden size bir çok öğüt, fikir verenler olabilir. Sizler ancak

deneyimlerine ve bilgisine güvendiğiniz kişilere ve uzmanlara danışın, onların söylediklerini dikkate alın.

Öğretmene Öneriler

1. İşitme engelli çocuklar için sınıfta en uygun oturma yeri sağlanmalı,

öğretmene en yakın bulunan ve onu en iyi şekilde görebileceği bir yere oturtulmalıdır.

2. İşitme engelli çocukla iletişim kurarken ona dinlemesi ve düşünmesi için

zaman tanıyın, çocuğun ne söylediğinizi anlayıp anlamadığını araştırın, çocuğa bazı şeyler sorun ve size doğru cevap verip vermediğine bakın.

3. İşitme engelli çocukların kendilerini anlatma zorlukları olduğundan, sınıfta

onlara daha fazla zaman ayırın ve kendisini ifade edebileceği farklı yollan anlamaya çalışın.

4. İşitme engelli çocukların ilgi-yeteneklerini en iyi şekilde kullanabilmeleri için

çocuğu pek çok yönü ile değerlendirin ve ona en uygun olan eğitim programlarını saptayın. Bu durum aile ve diğer derslere giren öğretmenlerle işbirliği yapılarak ortaya çıkarılır.

5. İşitme engelli (ağır işiten) işitme cihazı kullanıyorsa müzik yeteneğini

geliştirmeye ve program dışı grup faaliyetlerine katılmaya teşvik edin.

6. işitme engelli çocuklar öğretmeni tarafından zamanında fark edilmez ve

gerekli önlem alınmazsa bu engelinin dışında bir takım uyum güçlükleri geliştirebilirler. İşitme engelli çocuk bu engelini gizlemek için yalnızlığı yeğler. Sınıf içinde geçen konuşma, tartışma,soru ve direktifleri anlamayabilir. Bu anlamayış onu alay konusu haline getirebilir. Öğretmen bunları dikkate alarak, sınıfta bazı önlemler almalıdır

7. İşitme engelli olan çocuklar sınıftaki etkinlikleri ya gözle ya da sürekli ve

zorunlu bir dinlemeyle izlemeye çalışacaklarından ötürü bu çocuklar diğer öğrencilerden daha çabuk yorulabilirler Bu husus öğretmen tarafından dikkate alınmalıdır.


Hiç yorum yok: